tisdag 8 februari 2011

Vegan Pizza Day



Den 29 januari var det Vegan Pizza day. Kotte Grön och jag tillsammans med andra pizzaälskande vänner bestämde oss för att ha pizzafest. Inte bara vegansk utan glutenfri också förstås.

Veganmat som också är glutenfri kan uppfattas som en omöjlighet och visst är det svårt ibland, speciellt om man går ut och äter. Men Kotte Grön, som har den här fina veganbloggen och jag har lyckats riktigt bra många gånger med att laga mat som är både vegansk och glutenfri.

Till pizzan då. Tänkte först att jag skulle göra pizzadegen av Mixwells pizzamix som jag tycker funkar bra men det är skummjölkspulver i den så jag gjorde en egen pizzadeg från grunden som var minst lika bra.

  • 25 g jäst
  • 3 dl vatten
  • 1/2 tsk salt
  • 8 dl glutenfri mix
Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det blir fingervarmt, 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt salt och blanda i mjölmix, lite i taget. Låt jäsa i ca 30 min. Dela degen i 3 delar, kavla ut direkt på ett mjölat bakplåtspapper.

Min tomatsås kokade jag ihop på
  • en burk krossade tomater
  • oregano
  • svartpeppar
  • salt

Sen är det bara att lägga på vad man tycker är gott. Vegangrejer då förstås som zucchini, champinjoner, ananas och riven sojaost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar