tisdag 14 september 2010

Formbröd med russin



Nu har jag äntligen köpt mig en bakform. Det tar lite tid att göra sitt kök komplett med en students ekonomi. Bakformen passar utmärkt till lata bakdagar och brödet jäser bara en gång. Min form (1,4 liter) är kanske något för liten för detta recept för det var på gränsen att att brödet jäste över men det blir ju en fin form på brödet tycker jag.

  • 1/2 liter vatten
  • 50 g jäst
  • 2 tsk salt
  • 1 msk fiberhusk
  • 2 msk margarin
  • 1/2 dl russin
  • 1 dl solroskärnor
  • 1 msk linfrön
  • ca 11 dl glutenfri mjölmix

Smält matfettet och tillsätt sedan vattnet och låt det bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll över den 37 grader varma vätskan. Tillsätt salt och rör tills jästen löst sig. Häll därefter i fiberhusk och låt svälla i 10 min. Tillsätt russin, solroskärnor och linfrön och arbeta sedan i mjölet lite i taget. Degen ska förbli ganska kletig. Lägg degen i en brödform på 1,5 liter och låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Grädda brödet i 250 grader i 10 minuter, sänk sedan värmen till 200 grader och grädda brödet i ytterligare 30 min. Låt brödet svalna utan bakduk för att behålla den knapriga ytan.

8 kommentarer:

  1. Blev ju köpebrödsform på den :) Ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Mitt bröd jäste inte överhuvudtaget. Verkar som all min bakning har gått åt skogen sen jag började använda fiberhusk (vet dock inte om det har med det att göra). Det jäser inte helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Å va tråkigt Susi men det är lite svårt med jäsningen på glutenfria bröd tycker jag ibland. Prova att låta degen jäsa på spisen när ugnen är på, värmen påskyndar jäsningen så det kanske kan ge resultat?

    SvaraRadera
  4. Åh, vad gott det ser ut!

    har inte bakat så mycket glutenfritt bröd än, mest bakverk, men detta får man ju helt klart testa! :)

    SvaraRadera
  5. Gud vad bra att du bakar så mycket bröd, för då kan jag sno dina recept sen!!! :)

    SvaraRadera
  6. Åh det såg jättegott ut, vad bra det hade jäst! Älskar russin i bröd!

    SvaraRadera
  7. Enkelt, snyggt och GOTT blev det!

    SvaraRadera