tisdag 16 februari 2010

Havrelimpa med oregano

Glutenfri limpa är säkert lättast att baka i en form. Men något sådant har inte jag i min lilla kokvrå. Dessutom tycker jag att brödet blir vackrare så här.


  • 1/2 liter vatten
  • 50 g jäst
  • 2 tsk salt
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk oregano
  • 1 msk fiberhusk
  • 4 dl havregryn (ren havre)
  • ca 8 dl glutenfri mix

Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet tills det är fingervarmt, 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, olivolja, oregano och fiberhust. Låt svälla i 10 minuter. Tillsätt sedan havregryn. Arbeta in mjölmixen lite i taget. Låt degen vara något lös. Jäs under bakduk i ca 1 timma.


Eftersom degen är väldigt kletig är det svårt att knåda den. Häll upp degen på en bakplåtsklädd plåt och forma degen till en limpa med mjölade händer. Skär några snitt på ytan med en vass kniv. Jäs under bakduk i ca 20 min. Värm ugnen till 250 grader.


Grädda limpan i nedre delen av ugnen i 10 min, sänk sedan värmen till 200 grader och grädda i ytterligare 30 min. Låt sedan brödet svalna på galler under bakduk.

Mellanmål:


Till min hallonsmothie mixade jag 1 dl frysta hallon och 2 dl vaniljyoughurt.



4 kommentarer:

  1. Det ser jättegott och fint ut=) //Cecilia

    SvaraRadera
  2. vad brukar du använda för märke på din mjölmix? tycker det jag testat ger en väldigt söt smak :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu använder jag Lailas mjölmix för den innehåller inte socker, tror att det är en av de billigare mixerna också. Finax mjölmix används också ganska mycket men jag gillar inte förpackningen. Sempers mjölmix köper jag inte längre då det både är socker och bakpulver i deras mix samt alldeles för små förpackningar. Använder alltid mer eller mindre del grov mjölmix när jag bakar bröd kanske det också gör att brödet inte smakar för sött. Lycka till med nästa brödbak!

      Radera
  3. detta brödet blir super gott! rekommenderas!

    SvaraRadera