söndag 11 december 2011

Glutenfritt vörtbröd

Förra helgen bakade jag två olika sorters vörtbröd. Jag letade upp flera olika sorters recept på nätet som jag gjorde om till glutenfritt. Efter lite undersökning på nätet fick jag fram att porter ska vara glutenfritt men precis som andra ölsorter så antar jag att glutenhalten kan variera beroende på tillverkare och process. I det andra brödet hade jag apotekarnes julmust som ska vara glutenfritt.




Det ena brödet är grovt och bakas med bikarbonat och youghurt, det andra är mer sött, mjukt och fluffigt. Båda fyllda med julstämning!

Julebröd med yoghurt (till vänster)

  • 2 dl porter
  • 2 dl mild yoghurt
  • 3/4 dl mörk sirap
  • 1/2 dl rårörda lingon
  • 1 msk fiberhusk
  • 7 dl grov glutenfri mix
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 1 1/2 tsk pepparkakskryddor
  • 1 dl russin
Blanda först ihop porter, yoghurt, sirap och lingon. Tillsätt fiberhus och låt svälla i 10 min. Häll i mjöl blandat med bikarbonat, pepparkakskryddor, salt och russin. Klicka ner den lösa degen i en smord avlång form på 1,5 liter. Grädda i nedre delen av ugnen i 1 h på 200 grader.

Julmustbröd (till höger)
  • 3,5 dl julmust
  • 1 dl vatten
  • 25 g jäst
  • 25 g smör eller margarin
  • 1/2 dl mörk sirap
  • 1 tsk salt
  • 1 1/2 tsk pepparkakskryddor
  • 7 dl glutenfri mix
  • 1 msk fiberhusk
Smält matfettet och tillsätt sedan vatten och julmust och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över vätskan. Rör tills jästen löst sig tillsätt salt, pepparkakskryddor, sirap och fiberhusk. Låt svälla i 10 min. Blanda ner mjölmixen, lite i taget klicka sedan över i en smord form på 1,5 liter. Låt jäsa i 30 minuter. Grädda sedan i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter på 200 grader.

Under tiden brödet står i ugnen kan man googla på surdegsbröd, det gjorde jag och har satt min första surdegsgrund någonsin. Så småningom ska den väl också dyka upp här.
God glutenfri jul!

8 kommentarer:

  1. Tänkte pröva detta recept men ska det verkligen vara 1,5 dl pepparkakskryddor, det känns som väldigt mycket.

    SvaraRadera
  2. Haha galet mycket pepparkakskryddor! Nej det måste stå fel, 1,5 tsk ska det nog vara som i receptet ovan. Jag ändrar det på en gång!

    SvaraRadera
  3. Jag har nu bakat det vänstra brödet men mitt blev väldigt stort och fluffigt, inte alls så kompakt som ditt på bilden...... Hoppas det går att äta ändå! :-)

    SvaraRadera
  4. jag bakade det högra och det smakar inte vörtbröd överhuvudtaget tycker jag :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trist! Vört tror jag inte är glutenfritt så pepparkakskryddorna får bli ett alternativ som ger brödet julsmaker i alla fall

      Radera
  5. Bakade det högra brödet igår! Blev jättegott och saftigt och uppskattades av alla!!!

    SvaraRadera
  6. Dessa kryddor finns med i ett annat vörtbrödsrecept:
    2,5 krm malda nejlikor
    1 msk ingefära
    1 msk pomerans
    1/2 msk finmald kardemumma

    SvaraRadera
  7. Tack för recepten! Har bakat båda två och väntar nu på att de ska svalna lite så att jag kan smaka.

    SvaraRadera