lördag 24 juli 2010

Alla går till Ebbas fik...



...Ja så står det på den lilla 50-talsinspirerade skylten som hänger över ingången till Ebbas fik i Helsingborg. Nog är det så, för när jag kom dit i onsdags såg jag en lång kö ringla sig mellan LP-skivorna och retroprylarna till kassan, det var näst intill fullsatt. Inte nog att man blir glad av den fina inredningen utan också av menyn. Här finns det hamburgare, sallader, toast, bakelser och kakor. Vid varje bakverk finns en skylt med information om vad bakverket är fritt från, tex mjölk, ägg eller mjöl. De har också glutenfritt bröd och hamburgebröd.

Jag beställde en ostburgare med glutenfritt bröd och fick njuta av den goda smaken tillsammans med färgglada utemöbler och en pappersbil som burgaren serverades i. Trots matkoman köpte jag sen nåt som kallades tip-top för att ta med hem. På skylten stod det att den inte innehöll mjöl men att det kunde finnas spår av gluten i corn flakesen. Jag gillar skyltarna. De verkar ha koll. Men det är ju jag som själv får ta ansvar för vad jag väljer att äta. För på ställen där inte allt är glutenfritt kan det finnas risk för kontaminering.

4 kommentarer:

  1. Men du, vilket roligt ställe!! Jag måste nog åka till Helsingborg :)

    SvaraRadera
  2. När jag var i Helsingborg såg jag det cafeet. Vi gick dock till en italiensk restaurang istället, som hade supergoda pizzor.

    SvaraRadera
  3. Är ni mågon gång i Ystad titta in på Kafe Helsa På mycket glutefritt och jätte trevlig inredning och persoal

    SvaraRadera